ЕКОНОМІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КОМЕРЦІЙНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ТА ПРОМИСЛОВИХ ІННОВАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2313-8890.2023.07.05Ключові слова:
інтелектуальна власність, інноваційні технології, комерційний потенціал, управління ефективністю, економічна оцінкаАнотація
Стаття присвячена дослідженню існуючих підходів до економічного оцінювання ефективності комерційних можливостей інтелектуальної власності та промислових інновацій у виробничо-комерційній діяльності промислових підприємств. Визначено та обґрунтовано найбільш важливі групи показників, що характеризують ефективність комерційних можливостей інтелектуальної власності та промислових інновацій. До цих груп віднесено: показники, що характеризують ринкові характеристики інтелектуальної власності (показник цільового призначення ринку, показник перспектив (розвитку) ринку, індикатор позиціонування інтелектуальної технології на ринку); вартісні характеристики, що відображають реальні витрати розробників, і споживачів інтелектуальної власності; комерційні характеристики, що відображають споживчу цінність інтелектуальної технології для потенційного використання; патентно-правові характеристики інтелектуальної власності та промислових інновацій що відображають патентну чистоту об'єкта інтелектуальної власності, охорону виключних прав на нього, неможливість (або в крайньому випадку - значну складність) копіювання та підробки. Детально розглянуто застосовувані нині методи оцінки ефективності використання комерційних можливостей інтелектуальної власності та промислових інновацій, які засновані на співвідношенні результатів і витрат, тобто. на зіставленні отриманого ефекту та витрат. Доведена доцільність перевірки отриманих значень економічної ефективності, а також організації жорсткого контролю за витрачанням коштів та дотриманням запланованих термінів.
Посилання
Pererva P. G., Borzenko V. I., Kobyelyeva T. O. Intelektualna vlasnist: mahisterskyy kurs: pidruchnyk [Intellectual property: master's course: textbook]. Kharkiv. NTU «KHPI», 2019. 1002 p. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/286988829.pdf
Pererva P. G., Kobyelyeva T. O. Marketynhova polityka i stratehiya zbutu innovatsiy na rynku promyslovoyi produktsiyi [Marketing policy and marketing strategy of innovations on the market of industrial products]. Visnyk Nats. tekhn. un-tu "KHPI" : zb. nauk. pr. Ekonomichni nauky. Kharkiv. NTU "KHPI", 2016, № 27 (1199), pp. 77-81. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/25752
Pererva P. G., Kocziszky G., Szakaly D., Veres Somosi M. Technology transfer. Kharkiv-Miskolc. NTU «KhPI». 2012. 668 p.
Kosenko A. V., Pererva P. G., Kobyelyeva T. O., Kosenko O. P., Tkachova N. P. Stratehiya marketynhu lohistychnykh posluh u pidpryyemnytskiy diyalnosti: tsinoutvorennya ta polityka rozpodilu [Marketing strategy of logistics services in business: pricing and distribution policy]. Visnyk NTU «KHPI» (ekonomichni nauky): zb. nauk. pr. Kharkiv: NTU "KHPI", 2021, № 1, pp. 91-97. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54964
Bolyukh I., Kobyelyeva T., Pererva P. Stratehichnyy marketynh: kontseptualni osnovy vykorystannya [Strategic marketing: conceptual bases of use]. Aktualni problemy suchasnoho biznesu: oblikovo-finansovyy ta upravlinsʹkyy aspekty : materialy 5-yi Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf., 22-23 bereznya 2023 r. Lviv, 2023, CH.2, pp. 50-52. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66196.
Kobielieva T. O., Vytvytska O. D., Pererva P. G., Kovalchuk S. V. Stratehichne upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva na zasadakh intelektualnoi vlasnosti [Strategic management of the development of the enterprise on the basis of intellectual property]. Bulletin of NTU "KhPI" (Economic Sciences): coll. of science pr. Kharkiv: NTU "KhPI", 2022, № 1, pp. 52-57. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/60492
Maslak M. V., Pererva P. G., Dolyna I. V., Kobyelyeva T. O., Hliznutsa M. Yu. Upravlinnya marketynhom turystychnoyi diyalnosti [Management of tourism marketing]: konspekt lektsiy. Nats. tekhn. un-t "Kharkiv. politekhn. in-t". Kharkiv, 2020. 37 p. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/49551.
Nosyryev O. O., Pererva P. G., Dolyna I. V., Kobyelyeva T. O., Tkachova N. P. Menedzhment ta marketynh na rynku turystychnykh ta hotelno-restorannykh posluh [Management and marketing in the market of tourist and hotel-restaurant services]: konspekt lektsiy. Nats. tekhn. un-t "Kharkiv. politekhn. in-t". Kharkiv, 2020. 37 p. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/49553.
Dolyna I. V., Pererva P. G., Kobyelyeva T. O., Kosenko A. V., Maslak M. V. Marketynhovyy menedzhment na svitovomu rynku turystychnykh posluh [Marketing management on the world market of tourist services]: konspekt lektsiy. Nats. tekhn. un-t "Kharkiv. politekhn. in-t". Kharkiv, 2020. 35 p. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/49554.
Matrosova V. O., Pererva P. G., Proskurnya O. M., Kobyelyeva T. O., Kosenko A. V. Ekonomika, menedzhment, marketynh turyzmu ta hostynnosti : navch. Posibnyk [Economy, management, marketing of tourism and hospitality: training. Guide]. Nats. tekhn. un-t "Kharkiv. politekhn. in-t". Kharkiv, 2020. 893 p. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/47906.
Kobyelyeva T. O., Pererva P. G. Konyunktura mizhnarodnoho rynku yak ekonomichna katehoriya marketynhovoyi polityky pidpryyemstva [The situation of the international market as an economic category of the company's marketing policy]. Suchasni tendentsiyi mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn. Ekonomichna intehratsiya Ukrayiny u svitove hospodarstvo: kol. monohrafiya / red. I.M. Posokhov [ta in.]. Kharkiv. NTU "KHPI", 2016, pp. 218-237. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/30772
Prykhodko Ye. H., Pererva P. G. Formuvannya polozhen marketynhu vrazhen v industriyi turystychnoho biznesu [Formation of impression marketing provisions in the tourism business industry]. Aviatsiya, promyslovistʹ, suspilʹstvo: materialy 2-yi Mizhnar. nauk.-prakt. konf., Kremenchuk, 12 travnya 2021 r.: u 2 ch. Ch. 2. Kharkiv: KHNUVS, 2021, pp. 476-478. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53698
Pererva P. G., Nahi S., Kobyelyeva T. O. Otsinka vplyvu innovatsiynoyi, investytsiynoyi ta marketynhovoyi polityky pidpryyemstva na riven konkurentospromozhnosti [Assessment of the impact of innovative, investment, and marketing policies of the enterprise on the level of competitiveness]. Visnyk NTU «KHPI» (ekon. nauky) : zb. nauk. pr. Kharkiv : NTU "KHPI", 2018, № 15 (1291), pp. 89-94. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/36346
Rudyka V. I., Pererva P. G., Kobyelyeva T. O. Suchasni tendentsiyi innovatsiynoho rozvytku rynku elektrotekhnichnoyi produktsiyi [Modern trends in the innovative development of the electrotechnical products market]. Suchasni tekhnolohiyi ta dosyahnennya inzhenernykh nauk v haluzi hidrotekhnichnoho budivnytstva ta vodnoyi inzheneriyi : zb. nauk. pr. Kherson : KHDAEU, 2021, Vyp. 3, pp. 12-17. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53271
Vynychenko A. A., Kobyelyeva T. O., Pererva P. G. Innovatsiyni protsesy yak faktor rozvytku rynku promyslovoyi produktsiyi [Innovative processes as a factor in the development of the industrial product market]. Marketynh v umovakh rozvytku tsyfrovykh tekhnolohiy : materialy 2-yi Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf., 1 lystopada 2019 r. Lutsk. IVV Lutskoho NTU, 2019, pp. 92-94. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/43524
Pererva P. G., Kosenko O. P., Matrosova V. O., Kobyelyev V. M. Informatsiyne zabezpechennya obliku ta analizu na pidpryyemstvakh turystychnoho biznesu [Information provision of accounting and analysis at enterprises of the tourism business]. Aktualni problemy ta perspektyvy rozvytku obliku, analizu ta kontrolyu v sotsialno-oriyentovaniy systemi upravlinnya pidpryyemstvom : materialy 4-yi Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf., 31 bereznya 2021 r. [Ch. 1]. Poltava. PDAA, 2021, pp. 364-366. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53638
Kobyelyeva T. O., Kosenko A. V., Dolyna I. V. Osoblyvosti marketynhu posluh turystychnoho biznesu [Peculiarities of marketing services of tourism business]. Problemy formuvannya ta rozvytku innovatsiynoyi infrastruktury : materialy 5-yi Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 23-25 travnya 2019 r. Lviv. Lvivska politekhnika, 2019, pp. 326-328. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/41503
Pererva P. G., Kobyelyeva T. O. Formuvannya systemy monitorynhu pidpryyemnytskoyi diyalnosti pidpryyemstva [Formation of a system for monitoring the enterprise's entrepreneurial activity]. Ekonomika: realiyi chasu: elektron. nauk. vyd. 2023, № 1 (65), pp. 5-11. Available at: https://economics.net.ua/files/archive/2023/No1/5.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [6 місяців] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).