УПРАВЛІННЯ ЕФЕКТИВНІСТЮ ВИКОРИСТАННЯ КОМЕРЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2313-8890.2023.09.07Ключові слова:
інтелектуальна власність, інноваційні технології, комерційний потенціал, управління ефективністю, економічна оцінкаАнотація
Анотація. Стаття присвячена дослідженню існуючих підходів до економічного оцінювання ефективності комерційних можливостей інтелектуальної власності та промислових інновацій у виробничо-комерційній діяльності промислових підприємств. Визначено та обґрунтовано найбільш важливі групи показників, що характеризують ефективність комерційних можливостей інтелектуальної власності та промислових інновацій. До цих груп віднесено: показники, що характеризують ринкові характеристики інтелектуальної власності (показник цільового призначення ринку, показник перспектив (розвитку) ринку, індикатор позиціонування інтелектуальної технології на ринку); вартісні характеристики, що відображають реальні витрати розробників, і споживачів інтелектуальної власності; комерційні характеристики, що відображають споживчу цінність інтелектуальної технології для потенційного використання; патентно-правові характеристики інтелектуальної власності та промислових інновацій що відображають патентну чистоту об'єкта інтелектуальної власності, охорону виключних прав на нього, неможливість (або в крайньому випадку - значну складність) копіювання та підробки. Детально розглянуто застосовувані нині методи оцінки ефективності використання комерційних можливостей інтелектуальної власності та промислових інновацій, які засновані на співвідношенні результатів і витрат, тобто. на зіставленні отриманого ефекту та витрат. Доведена доцільність перевірки отриманих значень економічної ефективності, а також організації жорсткого контролю за витрачанням коштів та дотриманням запланованих термінів.
Посилання
Sydorchuk, I. P. (2014). Kryterii ta pokaznyky otsiniuvannia efektyvnosti innovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv mashynobuduvannia [Criteria and indicators for evaluating the efficiency of innovative activity of machine-building enterprises]. Scientific Bulletin of the Kherson State University. Series: Economic Sciences, 8, 3, 127—131.
Pererva P. G., Borzenko V. I., Kobyelyeva T. O. Intelektualna vlasnist: mahisterskyy kurs: pidruchnyk [Intellectual property: master's course: textbook]. Kharkiv: NTU «KHPI», 2019. 1002 s. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/286988829.pdf
Androsova O. F., Cherep A. V. Transfer tekhnolohiy yak instrument realizatsiyi innovatsiynoyi diyalnosti [Technology transfer as a tool for implementation of innovative activities]. Monohrafiya. K. Kondor, 2007. 356 s.
Pererva, P. G., Kobyelyeva, T. O. (2016) Marketynhova polityka i stratehiya zbutu innovatsiy na rynku promyslovoyi produktsiyi [Marketing policy and marketing strategy of innovations on the market of industrial products]. Visnyk Nats. tekhn. un-tu "KHPI" : zb. nauk. pr. Ekonomichni nauky. Kharkiv : NTU "KHPI", № 27 (1199), pp. 77-81. URI: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/25752
Pererva P. G., Kocziszky G., Szakaly D., Veres Somosi M. (2012) Technology transfer. Kharkiv-Miskolc: NTU «KhPI». 668 p.
Kosenko A. V., Pererva P. G., Kobyelyeva T. O., Kosenko O. P., Tkachova N. P. Stratehiya marketynhu lohistychnykh posluh u pidpryyemnytskiy diyalnosti: tsinoutvorennya ta polityka rozpodilu [Marketing strategy of logistics services in business: pricing and distribution policy]. Visnyk NTU «KHPI» (ekonomichni nauky): zb. nauk. pr. Kharkiv: NTU "KHPI", 2021. № 1, pp. 91-97. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54964
Bolyukh I., Kobyelyeva T., Pererva P. Stratehichnyy marketynh: kontseptualni osnovy vykorystannya [Strategic marketing: conceptual bases of use]. Aktualni problemy suchasnoho biznesu: oblikovo-finansovyy ta upravlinsʹkyy aspekty : materialy 5-yi Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf., 22-23 bereznya 2023 r. Lviv, 2023. CH.2. S. 50-52. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/66196.
Kobyelyeva T. O., Pererva P. G. Konyunktura mizhnarodnoho rynku yak ekonomichna katehoriya marketynhovoyi polityky pidpryyemstva [The situation of the international market as an economic category of the company's marketing policy]. Suchasni tendentsiyi mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn. Ekonomichna intehratsiya Ukrayiny u svitove hospodarstvo: kol. monohrafiya / red. I.M.Posokhov [ta in.]. Kharkiv : NTU "KHPI", 2016. S. 218-237. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/30772
Prykhodko YE. H., Pererva P. G. Formuvannya polozhen marketynhu vrazhen v industriyi turystychnoho biznesu [Formation of impression marketing provisions in the tourism business industry]. Aviatsiya, promyslovistʹ, suspilʹstvo: materialy 2-yi Mizhnar. nauk.-prakt. konf., Kremenchuk, 12 travnya 2021 r.: u 2 ch. CH. 2. Kharkiv: KHNUVS, 2021, pp. 476-478. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53698
Pererva P. G., Nahi S., Kobyelyeva T. O. Otsinka vplyvu innovatsiynoyi, investytsiynoyi ta marketynhovoyi polityky pidpryyemstva na riven konkurentospromozhnosti [Assessment of the impact of innovative, investment, and marketing policies of the enterprise on the level of competitiveness]. Visnyk NTU «KHPI» (ekon. nauky) : zb. nauk. pr. Kharkiv : NTU "KHPI", 2018. № 15 (1291), pp. 89-94. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/36346
Shaulska L. V., Rayko D. V., Dyuzhev V. H., Dolyna I. V. Monitorynh komertsiynoho potentsialu intelektualno-innovatsiynykh biznes-struktur [Monitoring the commercial potential of intellectual and innovative business structures]. Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : zb. nauk. pr. – Kharkiv : NTU "KHPI", 2022. № 4. S. 72-78. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/68483
Rudyka V. I., Pererva P. G., Kobyelyeva T. O. Suchasni tendentsiyi innovatsiynoho rozvytku rynku elektrotekhnichnoyi produktsiyi [Modern trends in the innovative development of the electrotechnical products market]. Suchasni tekhnolohiyi ta dosyahnennya inzhenernykh nauk v haluzi hidrotekhnichnoho budivnytstva ta vodnoyi inzheneriyi : zb. nauk. pr. Kherson : KHDAEU, 2021. Vyp. 3. S.12-17. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53271
Pererva, P. G., Shaulska, L. V., Kobielieva, T. O. (2023) Formuvannya ta vykorystannya systemy monitorynhu pidpryyemnytsʹkykh ryzykiv yak zaporuka staloho rozvytku biznes-struktur [Formation and use of a system for monitoring business risks as a guarantee of sustainable development of business structures]. Ekonomika i orhanizatsiya upravlinnya, No 1 (49), pp.45-56.
Vynychenko A. A., Kobyelyeva T. O., Pererva P. G. Innovatsiyni protsesy yak faktor rozvytku rynku promyslovoyi produktsiyi [Innovative processes as a factor in the development of the industrial product market]. Marketynh v umovakh rozvytku tsyfrovykh tekhnolohiy : materialy 2-yi Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf., 1 lystopada 2019 r. Lutsk : IVV Lutskoho NTU, 2019. S.92-94. URI: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/43524
Pererva P. G., Kosenko O. P., Matrosova V. O., Kobyelyev V. M. Informatsiyne zabezpechennya obliku ta analizu na pidpryyemstvakh turystychnoho biznesu [Information provision of accounting and analysis at enterprises of the tourism business] // Aktualni problemy ta perspektyvy rozvytku obliku, analizu ta kontrolyu v sotsialno-oriyentovaniy systemi upravlinnya pidpryyemstvom : materialy 4-yi Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf., 31 bereznya 2021 r. [Ch. 1]. Poltava: PDAA, 2021. S.364-366. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/53638
Kobyelyeva T. O., Kosenko A. V., Dolyna I. V. Osoblyvosti marketynhu posluh turystychnoho biznesu [Peculiarities of marketing services of tourism business]. Problemy formuvannya ta rozvytku innovatsiynoyi infrastruktury : materialy 5-yi Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 23-25 travnya 2019 r. Lviv: Lvivska politekhnika, 2019. S. 326-328. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/41503
Pererva, P. G., Kobyelyeva, T. O. (2023) Formuvannya systemy monitorynhu pidpryyemnytskoyi diyalnosti pidpryyemstva [Formation of a system for monitoring the enterprise's entrepreneurial activity]. Ekonomika: realiyi chasu: elektron. nauk. vyd., № 1 (65), pp. 5-11. Available at: https://economics.net.ua/files/archive/2023/No1/5.pdf
Zakhozhai, V. B., & Koretska, O. V. (2015). Metodyka rozrakhunku intehralnoho pokaznyka innovatsiinoi spriamovanosti pidpryiemstv [Models of calculation of the integrated index for groups of primary economic indicators]. Scientific works of IAPM, 44 (1), 158—165.
Shaulska L. V., Dyuzhev V. H., Dolyna I. V. Rozvytok system ekonomichnoho monitorynhu biznes-protsesiv komertsializatsiyi intelektualʹnoyi vlasnosti [Development of systems of economic monitoring of business processes of commercialization of intellectual property]. Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : zb. nauk. pr. – Kharkiv : NTU "KHPI", 2022, № 3, pp. 67-72.
Zakhozhai V. B., Koretska O. V. Metodyka rozrakhunku intehralnoho pokaznyka innovatsiinoi spriamovanosti pidpryiemstv. Naukovi pratsi MAUP. 2015. № 44 (1), pp. 158-165.
Shaulska L. V., Diuzhev V. H., Dolyna I. V. Rozvytok system ekonomichnoho monitorynhu biznes-protsesiv komertsializatsii intelektualnoi vlasnosti. Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : zb. nauk. pr. – Kharkiv : NTU "KhPI", 2022. № 3. S. 67-72.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [6 місяців] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).