КОМП'ЮТЕРНА ОПТИМІЗАЦІЯ ЧАСТОТИ КОМУТАЦІЇ ТРАНЗИСТОРНИХ ШИРОТНО-ІМПУЛЬСНИХ ПЕРЕТВОРЮВАЧІВ

Автор(и)

  • Віктор Ковальов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна
  • Юлія Ковальова Харківський національний університет міського господарства ім. О.М. Бекетова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2313-8890.2023.05.02

Ключові слова:

транзисторний перетворювач, частота комутації транзисторів, електричні втрати, коефіцієнт пульсацій струму, імітаційне моделювання

Анотація

Метою роботи є розробка алгоритму визначення оптимальної частоти комутації транзисторного широтно-імпульсного перетворювача (ШІП) для мінімізації загальних електричних втрат в електроприводі постійного струму. Електричні втрати в обмотці якоря і транзисторах ШІП розділені на дві складові: статичні від постійної складової струму і динамічні. До останніх віднесені втрати в обмотці якоря від гармонійних складових струму та втрати в транзисторах від перехідних струмів комутації. Оскільки динамічні електричні втрати в транзисторах зі зростанням частоти зростають, а в обмотці якоря від гармонік струму зменшуються, то існує оптимальне значення частоти комутації ШІП, при якій загальні динамічні втрати в електроприводі з ШІП будуть мінімальними. Поставлена ​​мета досягається вирішенням задачі визначення залежності динамічних електричних втрат в обмотці якоря від частоти комутації ШІП та комп'ютерного моделювання транзисторного електроприводу. В результаті одержаний аналітичний вираз відносних динамічних електричних втрат в обмотці якоря при полігармонійному живленні, які прямо пропорційні квадрату коефіцієнта пульсацій струму. Запропоновано алгоритм визначення оптимальної частоти комутації ШІП: 1) на комп'ютерних моделях двигуна і ШИП визначають залежності динамічних електричних втрат від частоти комутації; 2) будують графік залежності загальних динамічних електричних втрат транзисторного електроприводу від частоти, на якому визначають точку мінімуму втрат та оптимальне значення частоти комутації. Новизна роботи полягає в отриманні аналітичного виразу відносних динамічних електричних втрат в обмотках якоря при полігармонійному живленні, гідно якого втрати від гармонійних складових струму прямо пропорційні квадрату коефіцієнта пульсацій струму. Наведено приклад практичного використання запропонованого алгоритму розрахунку оптимальної частоти транзисторного електроприводу постійного струму.

Посилання

Lasocki J., Krawczyk P., Kopczyński A., Roszczyk P., Hajduga A. Analysis of the strategies for managing extended-range electric vehicle powertrain in the urban driving cycle. Electrical Engineering & Electromechanics, 2022, no. 1, pp. 70-76. doi:https://doi.org/10.20998/2074-272X.2022.1.10.

Klepikov V. B., Semikov A. V. Energy efficiency of electric vehicle regenerative mode. Technical Electrodynamics, 2017, №6, pp. 36–42.

Zhemerov G. G., Ivakhno V. V., Koval’chuk O. I. Calculation of the power loss and temperature of the structure of transistor-diode modules in computer simulation convtrters. Electrical Engineering & Electromechanics, 2011, no. 4, pp. 21-29.

Plakhtii O. A., Nerubatskyi V. P., Hordiienko D. A., Khoruzhevskyi H. A. Calculation of static and dynamic losses in power IGBT­transistors by polynomial approximation of basic energy characteristics. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 2020, pp. 82­88. https://doi.org/10.33271/nvngu/2020­2/082

Nerubatskyi V. P., Plakhtii O. A., Tugay D. V., Hordiienko D. A. Method for optimization frequency in frequency convertor. Nakoviy visnik natsionalnogo girnichogo universitetu, 2021, №1, pp. 103-111. https://doi.org/10.33271/nvngu/2021­1/103

Goolak S., Riabov Ie., Tkachenko V., Sapronova S., Rubanik I. Model of pulsating current traction motor taking into consideration magnetic losses in steel. Electrical Engineering & Electromechanics, 2018, no. 6, pp. 11-17. doi: 10.20998/2074-272X. 2021.6.02

Kharchenko V., Kostenko I., Liubarskyi B., Shaida V., Kuravskyi M., Petrenko О. Simulating the traction electric drive operation of a trolleybus equipped with mixed excitation motors and a DC-DC converter. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2020, vol. 3, no. 9 (105), pp. 46-54. doi: 10.15587/1729-4061.2020.205288.

Rens J., Vandenbossche L., Dorez O. Iron Loss Modelling of Electrical Traction Motors for Improved Prediction of Higher Harmonic Losses. World Electric Vehicle Journal, 2020, vol.11, no 1, p. 24. doi: 10.3390/wevj11010024.

Yamazaki K., Noiaki F. Torque and Loss Calculation of Rotating Mashines Considering Laminated Core. IEEE Transactions on Magnetics, 2011, vol. 47, no. 5, pp. 994 – 997. doi: 10.1109 / TMAG.2010.2089501

Edison Gundabattini, Arkadiusz Mystkowski, Adam Idzkowski, Raja Singh R. and Darius Gnanaraj Solomon Thermal Mapping of a High‐Speed Electric Motor Used for Traction Applications and Analysis of Various Cooling Methods - A Review. Energies, 2021, no14, p. 1472. doi: 10.3390/en14051472.

Yeongsu Bak, Kyo-Beum Lee. Reducing Switching Losses in Matrix Convertor Drives: Disconinuous PWM Method. Journal Power Electron (THE KOREEN INSTITUTE POWE ELECTONICS), 2018, vol. 18, no. 5, pp. 1325-1335.

Goolak S., Sapronova S., Tkachenko V., Riabov I., Batrak Y. Improvement of the model of power losses in the pulsed current traction motor in an electric locomotive. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2020, vol. 6, no. 5 (108), pp. 38-46. doi: 10.15587/1729-4061.2020.218542.

Lingxiao Xue, Guj-Jia Su, Burak Ozpineci. DC-Ripple-Enerrgy Adaptive-Minimization Modulation Scheme for a High Power Density Convertor. IEEE Appled Power Electronics Conference (APEC). District of Columbia (USA), 2021, pp. 186-191.

Tcarafidy Raminosoa, Randy Willis, Kevin Bannion. A High-Speed High-Power-Density Non-Heavy Rare-Earth Permanent Magnet Traction Motor. 2020 IEEE Energy Conversion Congress and Exposition (ECCE). Detroit, Michigan (USA), 2020, pp. 61-67.

Gervasio F., Mastromauro R., Liserre M. Power losses analysis of two­levels and three­levels PWM inverters handling reactive power. IEEE International Conference on In dustrial Technology (ICIT), 2015, p. 1123­1128. https://doi.org/10.1109/ icit.2015.7125248.

Glazenko T. A. Semiconductor converters in direct current electric drives. L . Energy, 1973. 304 p.

Petrenko A. N., Tanyansky V. I., Petrenko N. Ya. Additional power losses from higher harmonics of a frequency-controlled induction motor. Electrical Engineering & Electromechanics, 2012, no. 5, pp. 34-35.

German-Galkin S. G. Computer model of the semiconduc-tor systems in MATLAB 6.0. S. Petersburg. CORONA. 2007.

Kovalov V., Kovalova Yu., Shcherbak I. Mechanical Power of DC Motors with Polygarmonic Power Supply Problemele energeticii regionale. Chisinau, Republika Moldova, 2022, №1(53), pp. 1–9. https://doi.org/10.52254/1857-0070.2022.1-53.01

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

ЕНЕРГЕТИКА, ЕЛЕКТРОНІКА ТА ЕЛЕКТРОМЕХАНІКА