МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОГО КОНТРОЛІНГУ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.20998/2313-8890.2023.12.03Ключові слова:
стратегічний контролінг, методологія, діджиталізація, система управлінняАнотація
У статті сформульовано методологічні засади формування стратегічного контролінгу в умовах цифровізації економіки. В роботі запропоновано системний підхід до формування методологічних засад застосування стратегічного контролінгу в умовах діджіталізації системи управління розвитком підприємства. Розкрито зв’язок стратегічного контролінгу із загальними факторами успішних стратегій та представлено загальну схему зв’язку стратегії із стратегічним контролінгом. Зазначено, що стратегічний контролінг управління знаходиться на перетині інноваційного менеджменту, інвестиційного менеджменту, управління проектами, інформаційно - аналітичного забезпечення, управлінського обліку та виконує функцію «управління за відхиленням» Цифровізація – це зміна бізнес-моделі на основі цифрових технологій, а не просто заміна аналогового ресурсу на цифровий. Стратегічний контролінг, як система забезпечення організаційного, методологічного, інформаційно-аналітичного менеджменту, здатний з найбільшою ефективністю забезпечити системні зміни та зворотний зв'язок у контурі управління. Він здатний визначити напрямок і швидкість розвитку, дослідити особливості зовнішнього і внутрішнього середовища, економічно обґрунтувати такі перетворення в усіх функціональних підсистемах підприємства. Цифровізація впливає на ринок та зміну професій. Для успішної побудови та розвитку стратегічного контролінгу в компанії необхідна підтримка топ-менеджменту та кваліфікованих контролерів, корпоративної культури, в якій можливий діалог. Розкрито фактори, що впливають на впровадження стратегічного контролінгу в організації. Діджиталізація виступає базовим елементом у пропонуємому методологічному підході застосування стратегічного контролінгу в управлінні підприємством.
Посилання
Druhova O. S., Shevchenko M. M. Stratehichne upravlinnia yak osnova formuvannia kontseptsii kontrolinhu. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. 2018. Vypusk 20, chastyna 1. P.146-149.
Hrant R. M. Suchasnyi stratehichnyi analiz. 5-e vyd. Spb. P. 2008. 560 p.
Igor H. Ansoff. Strategic Management. 1979. Available at: https://gtmarket.ru/library/basis/4155/4158
Chandler A. Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise. Massachusetts Institution of Technology. The Mit Press. 1962, 1990. 465 p.
Dagnino G. B., Padula G. Coopetition strategic: towards a new kind of interfirm dynamics. The European Academy of Management. Stockholm. Second annual conference-innovative research in management. 2002. 29 p. Available at: www.ecsocman.hse.ru/data/977/644/1219/coopetition.pdf
Dixit A. K., Nalebuff Barry J. Thinking strategically: the competitive edge in business, politics, and everyday life. Norton Paperback. 1991, reprinted in 1993. 393 p.
Drucker P. Management: tasks, responsibilities, practices. Revised Edition. E-Book, provided by the Peter F. Drucker Literary Trust. 1973, 1974 and 2008. Available at: http://youth-portal.com/wp-content/uploads/2014/10/Peter-F-DruckerManagement-Rev-Ed.pdf.
Freeman R. E. Strategic Management: a Stakeholder Approach. Boston. Pitman. 1984. 276 p.
Hamel G., Coimbatore Krishnarao Prahalad. Strategy as stretch and leverage. Harvard business review. 1993. N 71 (2). P. 75.
Hussey D. E. Strategic management: from theory to implementation. Taylor & Francis. 2007. 633 p.
Johnson G., Scholes K., Whittington R. Exploring Corporate Strategy Text & Cases. Pearson Higher Education. 2008. 622 p.
Tompson A. A. and Striklend III A.Dzh. Strategicheskij menedzhment: koncepcii i situacii dlja analiza [Strategic management: concepts and situations for analysis], 12th ed. Moskva-Santk-Peterburg-Kiev. Vil'jams, 2006. 926 p.
Mintzberg H. Patterns in strategy formation. Management science. 1978. N 24 (9). P. 934–948.
Mintzberg H. The strategy concept: Five Ps for strategy. California management review. 1987. N 30 (1). P. 11–24.
Tan S. J., Khai Sheang Lee, Guan Hau Lim. Sun Tzu on Battlegrounds and Strategies: Seven Propositions for Successful Market Targeting and Penetration Strategies for SMEs. AAM Jounal. 1998. Vol. 3. N 1. Р. 86–98.
Akoff R. Akoff o menedzhmente. Sankt - Peterburh, 2002. 448 p.
Doil P. Menedzhment: stratehyia y taktyka. Sankt–Peterburh. Pyter, 1999. 560 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [6 місяців] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).