КОНКУРЕНЦІЯ ЯК КЛЮЧОВА ВЛАСТИВІСТЬ РИНКУ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2313-8890.2024.02.01Ключові слова:
конкуренція, ринок, аграрний сектор, конкурентне середовище, товаровиробникиАнотація
Конкуренція в аграрному секторі є результатом дії єдності суперечливих факторів: максимальної свободи діяльності ринкових сил і значного впливу держави на процеси, що відбуваються у галузі, що забезпечує в цілому ефективність суспільного виробництва. Регулювання конкуренції на аграрному ринку в розвинених країнах є розвиненою і дорогою системою. В даний час в країні неможливо забезпечити таку ж потужну підтримку аграрної сфери, але можна врахувати принципи та методи, які використовуються для цього. На агропродовольчому ринку набувають розвитку різні види конкуренції. Внутрішньогалузева конкуренція можлива лише за зниженні витрат виробництва та реалізації продукції і на тому, що слабкі, технічно відсталі підприємства витісняються з ринку. Міжгалузева конкуренція призводить до перерозподілу капіталу та інших ресурсів між галузями з урахуванням норми прибутку. Участь сільського господарства у цій конкуренції неможлива без державної підтримки через низьку швидкість обороту капіталу та високу фондомісткість у цій галузі. Внутрішньогалузева конкуренція ініціює технічний прогрес, а міжгалузева конкуренція сприяє структурній розбудові АПК. Ринкам сільськогосподарської продукції до певної міри властива досконала конкуренція, а ринків продовольства - монополістична конкуренція. Наголошується, що конкуренція охоплює всі сфери товарного виробництва, розподілу, ринкового обміну та споживання та по-різному проявляється в кожній галузі економіки, що зумовлено специфікою їхньої діяльності. Проведені дослідження конкуренції на ринку сільськогосподарської сировини та продовольства свідчать про необхідність посилення конкурентоспроможності вітчизняної продукції АПК та забезпечення порівнянних зі світовим рівнем споживчих, якісних та цінових характеристик сільськогосподарської продукції, сировини та продовольства незалежно від орієнтації на внутрішній чи зовнішній ринки. Зазначено, що конкуренція в сільському господарстві відрізняється великою кількістю конкурентів на ринку та перешкод на шляху виробництва і реалізації сільськогосподарської продукції
Посилання
Ahrarna ekonomika i rynok: monohrafiia /za red.. Ivanukh R. A., Dusanovskyi S. L., Bilan Ye. M. - Ternopil: "Zbruch", 2003. - 305 s.
Horbonos F.V., Cherevko H.V., Pavlenchyk N.F. Ekonomika pidpryiemstva. K.:Znannia,2010.463s
Shpychak O. M. Problemy tsinoutvorennia v konteksti kupivelnoi spromozhnosti naselennia ta infliatsiinykh protsesiv . Ekonomika APK. 2016. №6. S. 59–70.
Istoriia ekonomiky ta ekonomichnoi dumky : vid rannikh tsyvilizatsii do pochatku XX st. : navch. posib. / [V. V. Koziuk, L. A. Rodionova, V. V. Kyrylenko, I. B. Kovalchuk] / za red. V. V. Koziuk. K. : Znannia, 2011. 566 c.
Orhanizatsiia ekonomichnoho spivrobitnytstva i rozvytku naholoshuie na neobkhidnosti adaptatsii ukrainskoho antykoruptsiinoho zakonodavstva do mizhnarodnykh standartiv. Rezhym dostupu: https://minjust.gov.ua/news/ministry/organizatsiya-ekonomichnogo-spivrobitnitstva-i-rozvitku-nagoloshue-na-neobhidnosti-adaptatsii-ukrainskogo-antikoruptsiynogo-zakonodavstva-do-mijnarodnih-standartiv-6653
Chykurkova A.D., Horikhovskyi M.V. Konkurentospromozhnist yak skladova rozvytku fermerskykh hospodarstv: teoretychnyi aspekt. Prychornomorski ekonomichni studii. 2016. Vypusk 12-1. S. 5-8
Kaliuzhna O., Miroshnychenko I., Cherepnova A. Stratehii pidvyshchennia konkurentospromozhnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv. Naukovyi Visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Ekonomichni nauky. 2017. № 2 (9), hruden. S. 17-22
Stakhiv O.A., Adamchuk T.L. Faktory konkurentospromozhnosti silskohospodarskoho pidpryiemstva. Ekonomika ta suspilstvo.№12.2017s. 360-365
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [6 місяців] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).