ОСНОВИ СТРАТЕГІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ НА ШЛЯХУ ДО СИСТЕМНОЇ ДОСКОНАЛОСТІ

Автор(и)

  • Олексій Гагарінов

DOI:

https://doi.org/10.20998/2313-8890.2024.08.02

Ключові слова:

стратегічний менеджмент, системоутворюючий фактор, цінності, місія, бачення, стратегічні цілі, системна досконалість

Анотація

В статті дослідженні аспекти стратегічного спрямування діяльності підприємств. Ми виходимо з того, що підприємство за визначенням є цілеспрямованою відкритою системою, яка обмінюється із зовнішнім середовищем товарно-матеріальними цінностями, енергією та інформацією. Недостатнє приділення уваги до стратегічного спрямування діяльності підприємств з позиції його менеджменту понижує його рівень системної досконалості, зокрема системного потенціалу та здатність до стійкого розвитку на майбутнє в цілому. Менеджмент вітчизняних підприємств і досі сприймає більшість аспектів стратегічного управління як формальні процеси, які декларуються, але за фактом не покладаються в основу діяльності підприємства та, відповідно, зменшують потенціал досягнення довгострокових стійких результатів на практиці. Якщо менеджмент підприємства не займається цима питаннями, то персонал, в залежності від системи своїх цінностей та культури як образу життєдіяльності в цілому, буде розглядати свою роботу на підприємстві в межах своєї діяльності. з більшою вірогідністю, тільки з позиції досягнення своїх власних цілей та задоволення особистих інтересів. Найбільше уваги приділяється до завдання місії підприємства, як елементу набора стратегічних цільових орієнтирів. Проте, єдиного підходу щодо самого процесу розробки місії підприємства наразі не існує. Встановлення та практичне розуміння цінностей діяльності дає можливість приймати важкі, але необхідні рішення, тим самим формуючи сталі відносини з усіма контрагентами. Формування місії виходячи з цінностей дає можливість сфокусуватись на обґрунтованій причині функціонування підприємства з точки зору зовнішнього оточення, в першу чергу, споживачів та визначенні принципових підходів задля його реалізації. Формування бачення на основі розуміння цінностей та місії дає можливість відкинути все  лишнє у частині роботи системи управління. Формування стратегічних цілей на основі цінностей, місії, бачення дає можливість сформувати бажані конкретні результати, які більшій частині будуть відповідати критеріям цілей. Головне, такий підхід дає можливість гармонізувати всі ці параметри між собою та висвободити скритий потенціал енергії співробітників задля досягнення більш досконалого конструктивного майбутнього на шляху до системної досконалості. Саме цільові орієнтири є базисом стратегічного спрямування діяльності підприємств на шляху до системної досконалості та визначають майбутній бажаний його стан, зокрема можливість бути потенційно конкурентоспроможним у ринкових умовах у довгостроковій перспективі. Також, вони дають можливість менеджменту підприємства здійснити погляд з майбутнього у теперішній час та визначити які дії необхідно виконувати кожному всередині підприємства сьогодні задля досягнення визначеного стану у майбутньому. В цілому, можна сказати, що завдання цільових стратегічних орієнтирів дає підприємству можливість придбання таких характеристик, що забезпечують йому можливість довгострокового ефективного функціонування у ринковому висококонкурентному середовищі. У зв’язку з цим актуальним виявляється розгляд підходів щодо завдання цільових стратегічних орієнтирів підприємства, які існують на сьогоднішній день у зарубіжній та вітчизняній теорії та практиці стратегічного управління. В цілому запропоновано концептуальну формулу системоутворюючого фактора з позиція стратегічної спрямованості діяльності підприємств.

Посилання

Kobzev P. M. Opredelenye urovnia systemnoho sovershenstva predpryiatyia na osnove yerarkhycheskoy̆ modely otsenochnykh pokazateley̆. Upravlinnia rozvytkom. 2004, No 1. S. 31–39.

Aaker D. A. Strategic Market Management. Wiley, Pennsylvania State University, 1995, 279 r.

Kobzev P.M. Ynformatsyonnoe obespechenye stratehycheskoho upravlenyia predpryiatyem na baze systemnoho podkhoda. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy. Spetsvypusk. 2011. №28. S. 111-120.

Mintsberh H. Zlit i padinnia stratehichnoho planuvannia. Kyiv: Vyd-vo Oleksiia Kapusty (pidrozdil «Ahentsiia «Start»), 2008. 412 s.

Peredalo Kh.S., Myronchuk T.V. Faktory vplyvu na formuvannia zmistu misii mashynobudivnykh pidpryiemstv. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia: «Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku». 2008. № 624. S. 62-69.

Protasova L.V. Deiaki teoretychni aspekty stratehichnoho planuvannia diialnosti pidpryiemstva. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 2010. № 4. Tom 2. S. 216-220.

Yakymenko O.S. Modeliuvannia protsesu dosiahnennia tsilei rozvytku pidpryiemstv v umovakh dynamichnykh zmin. Vseukrainskyi naukovo-vyrobnychyi zhurnal. 2012. № 10 (36). S. 120-125.

Kobzev P.M. Stratehycheskoe upravlenye rыnochnoi transformatsyei predpryiatyi na baze systemnoho pokhoda. Ekonomika rozvytku. 2005. № 1 (33). S. 93-98.

Fylkelshtein S., Kharvy Ch., Loton T. Stratehyia proryva: Per. s anhl. O.V. Repetskoi. K.: Companion Groups, 2007. 336 s.

Surmyn Yu. P. Teoryia system y systemnыy̆ analyz : ucheb. posobye. Kyev : MAUP, 2003. 368 s

Ivanov Yu.B., Tyshchenko O.M., Chechetova-Terashvili T.M., Revenko O.V. Stratehiia pidpryiemstva: pidruchnyk. Kharkiv: VD «INZhEK», 2009. 560 s.

Shershnova Z.Ie. Stratehichne upravlinnia: pidruchnyk Kyiv: KNEU, 2004. 699 s.

Domozhylkyna Zh.V., Makarova A.S. Myssyia predpryiatyia: znachenye y metodolohyia razrabotky. Naukovi pratsi Pivdennoho filialu Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy «Krymskyi ahrotekhnolohichnyi universytet»: Ekonomichni nauky». 2012. Vypusk 141. S. 144-152.

Stoliarenko O.O. Evoliutsiia stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy. 2011. Vypusk 21. № 18. S. 266-272.

Skliar I.D., Boronos V.M. Proektne finansuvannia: konspekt lektsii. Sumy: SumDU, 2008. 77 s.

Hudz O.I., Musiiovska O.B. Metodychnyi pidkhid do obgruntuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. 2018. Vyp. 18. S. 346-352.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-06