ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ МАРКЕТ-ФОРСАЙТУ В ІТ-СФЕРІ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2313-8890.2024.11.04Ключові слова:
форсайт, стратегія, стратегічний маркетинг, бренд, інформаційні технології, маркет-форсайтАнотація
Анотація. У статті розглянуто методологічні підходи до і трансформації форсайт-технологій у стратегічний маркетинг. Зазначено, що форсайт-методи останнім часом активно використовуються для прогнозування майбутніх тенденцій і розробки стратегій в умовах невизначеності. Стратегічний маркетинг при цьому виконує свої задачі, які знаходяться на стику майбутніх тенденцій. Маркетингова стратегія – це середньо- та довгострокові рішення, які охоплюють елементи комплексу маркетингу продукт, ціну, місце та просування. В умовах стрімких зрушень економіки для утримання своєї конкурентоспроможності підприємствам цього недостатньо. Потрібна додаткова інформація щодо технологічного прогнозу на середньо- та віддалену перспективу. Сьогодня у певній частині цю задачу вирішують форсайт методи, але комплексної методики стратегічного підходу, який допомагає виробничим підприємствам випереджати технологічні тренди, формувати нові ринки та адаптувати продукти до потреб майбутнього не створено. Для вирішення цієї задачі в статті запропоновано новий бренд- «маркет-форсайт». Цей бренд побудовано на проактивному підході до виявлення майбутніх тенденцій і змін на ринку та реагування на них. Його сутність полягає у використанні ретроспективних точок прогнозу з баченням експертів щодо динаміки і напрямів розвитку технологій, що нас цікавлять, на перспективу до 30 років. Прогноз щорічно уточняються. Такий підхід надає можливість максимально уникнути ризиків, які виникають у зовнішньому середовищі під впливом технологічних, економічних, політичних та інших ринкових факторів. На відміну від існуючих методів розробки стратегії формування портфелю інновацій, підхід, який пропонується, передбачає використання процедур попереднього прогнозування ефективності інноваційних технологій, що потенційно можуть бути занесені до портфелю інновацій виробничої бази підприємства, на основі інтегрованої імітаційної моделі формування довгострокового прогнозу поведінки ринку виробничих технологій. Процес трансформації підприємства внаслідок впровадження маркет-форсайту потребує переналаштування структури та системи управління, тому потрібна ревізія та оптимізація всіх бізнес-процесів. В роботі запропоновано певними етапами цього процесу. Таким чином, новий бренд може побудувати сильну і ефективну стратегію.
Посилання
Kolohryvov Ya. I.Teoretychni zasady vykorystannia metodolohii forsaitu u peredbachenni rozvytku promyslovykh pidpryiemstv. URL: https://ev.fmm.kpi.ua/article/view/44234/40423
Kryvtsova, M. S. Vykorystannia forsait-tekhnolohii u stratehichnomu prohnozuvanni rozvytku liudskoho potentsialu rehionu. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen : zb. nauk. prats. Odesa : Odeskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet. 2020. № 2 (73). S. 47–60. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://vsed.oneu.edu.ua/collections/ 2020/73/pdf/47-60.pdf
Kriuchkova I. V. Forsait yakinstrument vyznachennia priorytetiv dovhostrokovoho rozvytku Ukrainy. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/ http://www.economy. nayka.com.ua/pdf/11_2021/22.pdf
Forsait ekonomiky Ukrainy: serednostrokovyi (2015–2020 roky) i dovhostrokovyi (2020–2030 roky) chasovi horyzonty/pid nauk. kerivn.M.Z.Zghurovskoho. Kyiv : NTUU «KPI», 2015.s.136
Ukrainskyi naukovo-tekhnichnyi forsait: stratehichni napriamy ta perspektyvy rozvytku nauky i tekhnolohii./pid red.d-ra ekon nauk Popovycha O.S.,Kyiv: Instytut doslidzhen naukovo-tekhnichnoho potentsialu ta istorii nauky imeni H.M.Dobrova NAN Ukrainy,2024.-84s. URL: https://www.foresight.in.ua/
Poliakova Tetiana, Mekhovych Kateryna. Mechanisms of using foresight methods to increase efficiency of innovative marketing/ Zahalnoderzhavnyi naukovo-praktychnyi ta informatsiinyi zhurnal «Enerhozberezhennia. Enerhetyka. Enerhoaudyt». № 4 (194) 2024.s 71-87.
EFP (2020) ERA-LEARN 2020 foresight training. URL: http://www.foresightplatform.eu/12074/news/era-learn-2020-foresight-training/
Popper, R. (2009). Mapping Foresight: Revealing how Europe and other world regions navigate into the future. EFMN. Luxembourg: Publications Office of the European Union, European Commission. Strategic Foresight for Better Policies //
Innovatsiinyi marketynh: navch. posibnyk. [Elektronnyi resurs] / V.V. Barabanova, H.A.Bohatyrova. – Kryvyi Rih : Vyd.DonNUET, 2022. – 145 s.
Struk, N., & Kapral, O. (2023).Marketynhova stratehiia pidpryiemstva:suti protses vyboru. Ekonomika ta suspilstvo, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-75
Diuzhev V.H.,Mekhovych K.S.,Mekhovych Ye.S. Teoretyko-metodolohichni pidkhody do vyznachennia mistsia forsait-tekhnolohii v innovatsiinomu protsesi. Zahalnoderzhavnyi naukovo-praktychnyi ta informatsiinyi zhurnal «Enerhozberezhennia. Enerhetyka. Enerhoaudyt».-№ 5-6(183-184) (2023).-S. S.41-51.
Malitskyi B. A., Popovych O. S., Onopriienko M. V. Obgruntuvannia systemy naukovo-tekhnolohichnykh ta innovatsiinykh priorytetiv na osnovi «forsaitnykh» doslidzhen. Kyiv: Feniks, 2008. 86 s.
Strategic Foresight for Better Policies // OECD Strategic Foresight October 2019. URL:https://www.oecd.org/strategic-foresight/ourwork/Strategic%20Foresight%20for%20Better%20Policies.pdf.
OECD Strategic Foresight October 2019. URL:https://www.oecd.org/strategic-foresight/ourwork/Strategic%20Foresight%20for%20Better%20Policies.pdf.
OECD (2019), “Strategic Foresight for Better Policies”, available at: https://www.oecd.org/strategicforesight/ourwork/Strategic%20Foresight%20for%20Better%20Policies.pdf (Accessed 27 July 2021)
Ozcan S., Homayounfard A., Simms C., Wasim J. (2021) Technology roadmapping using text mining: A foresight study for the retail industry. IEEE Transactions on Engineering Management. URL: https://pure.port.ac.uk/ws/portalfiles/portal/26888944/OZCAN_2021_cright_Technology_ Roadmapping_Using_Text_ Mining.pdf.
Gattringer R., Wiener M. (2020) Key factors in the start-up phase of collaborative foresight. Technological Forecasting and Social Change, 153, 119931. https://doi.org/10.1016/j.techfore.
Van Woensel, L.(2021), “Guidelines for foresight-based policy analysis”, European Parliamentary Research Service. Scientific Foresight Unit (STOA), available at URL:https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2021/690031/EPRS_STU(2021)690031_EN.pdf (Accessed 5 November 2021)
Forsait v Ukraini. [Elektronnyi resurs] – URL: http://www.uintei.kiev.ua/foresight/ua/ua_foresight.php.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [6 місяців] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).