ТРАНСФОРМАЦІЯ ТЕОРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ІННОВАЦІЙНОГО МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОГО МАЙБУТНЬОГО

Автор(и)

  • К.С. Мехович Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2313-8890.2025.01.07

Ключові слова:

інноваційний маркетинг, форсайт-методи, прогноз, теорія ефективності, адаптивна методологія

Анотація

Анотація. В статті обґрунтовано актуальність трансформації теорії ефективності інноваційного маркетингу в умовах невизначеності потреб ринку у майбутньому. Це обумовлено тими обставинами, що традиційні теоретичні підходи (ROI, KPI, CAC, CLV) не завжди враховують такі фактори, як вплив AI, форсайт-методології, цифрові трансформації, зміни поведінкових патернів споживачів та ризики, пов'язані з глобальними кризами. Важливим елементом управління науково-технічним розвитком є його прогнозні дослідження, для проведення яких розроблено велику кількість методів. Якість прогнозів значною мірою залежить від належного вибору і застосування цих методів, що мають враховувати специфіку часу, простору та технології. У зв’язку з цим обґрунтовано необхідність трансформації теорії ефективності інноваційного маркетингу з урахуванням нових викликів. Запропоновано адаптивну методологію, яка дозволяла б ефективно оцінювати маркетингові інновації в умовах невизначеного майбутнього, зокрема через використання штучного інтелекту, аналіз великих даних, форсайт-методи та інші сучасні інструменти прогнозування. Доведено, що адаптивна  методологія оцінки ефективності інноваційного маркетингу в умовах невизначеного майбутнього має базуватися на гнучких підходах, що враховують швидкі зміни у технологічному, соціально-економічному та поведінковому середовищі. Запропоновано  ключові компоненти такої методології.

Посилання

Struk N. R. Kapral O. R. Marketynhova stratehiia pidpryiemstva: sut i protses vyboru. Ekonomika ta suspilstvo. Vypusk № 55. 2023.

Protsyshyn Yu. T. Stratehichnyi marketynh : elektronnyi navchalnyi posibnyk dlia studentiv spetsialnosti 075 MARKETYNH, stupenia vyshchoi osvity mahistr. Ternopil : ZUNU, 2022. 146 s.

Shulha L. V., Tereshchenko I. O., Sharlai O. V. Suchasni marketynhovi stratehii upravlinnia pidpryiemstvom. Efektyvna ekonomika, 2020. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8192 (data zvernennia: 09.12.2024). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.9.63

Mostova A. D. Teoretychni aspekty innovatsiinoho marketynhu ta marketynhu innovatsii / A. D. Mostova // Yevropeiskyi vektor ekonomichnoho rozvytku, 2017. № 1. S. 79–86. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ever_2017_1_10

Kraus K. M. Upravlinnia marketynhom maloho torhovelnoho biznesu: kontseptsii, orhanizatsiia, dominanty rozvytku: Monohrafiia / K.M. Kraus // Poltava: Dyvosvit, 2013. – 164 s.

Simar A. Knowledge markets: More than Providers and Users / A. Simar // IPSI BgD Internet Research Society Transactions, 2006.

Bishop B.Strategic Marketing for the Digital Age/B. Bishop.–Harper Business,1996. 250 p.

Tapscott D. Wikinomics – How Mass Collaboration Changes Everything / D. Tapscott. Penguin Group, 2006. 324 p.

Knowledge market [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http: http://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_market.

Thomas A. Stewart. Intellectual Capital – The New Wealth of Organizations / A. Thomas. McGraw-Hill, 1996. 342 p.

Martin B. R. Foresight in science and technology. Technology Analysis & Strategic Management, 1995. № 7. Р. 139–168. URL: https://www.researchgate.net/publication/201168998_Foresight_in_Science_and_Technology (data zvernennia 4.12.2024)

Miles I. Introduction to technology foresight. UNIDO. Workshop. Technology Foresight for Practitioners (Roadmapping). Prague, 2008.

Forsait v Ukraini: Pryznachennia forsaitu. URL: http://www.uintei.kiev.ua/page/pryznachennya-forsaytu. (data zvernennia 14.11.2024)

Forsait. URL: http://aurora-expertum.ru/2009/03/forsajt/. (data zvernennia 15.11.2024)

Berze O. Mapping Foresight Practices Worldwide. Discussion Paper. URL: http://projects.mcrit.com/esponfutures/documents/International%20Studies/Ottilia%20Berze_Mapping%20Foresight%20Practices%20Worldwide.pdf. (data zvernennia 19.12.2024)

Georghiou L. Advances in the Organisation of Foresight and the Evaluation of Foresight. The University of Manchester. 2008.

Popper R, Georghiou L, Miles, I. and Keenan M. Evaluating Foresight: Fully-Fledged Evaluation of the Colombian Technology Foresight Programme (CTFP), Cali: Universidad del Valle. 2010. URL: http://community.iknowfutures.eu/pg/file/popper/view/2204/evaluating-foresight-fullyfleded-evaluation-of-ctfp.1.

Mekhovych K. S.Teoretyko-metodychni zasady vykorystannia tekhnolohii market-forsaitu v IT-sferi. Zahalnoderzhavnyi naukovo-praktychnyi ta informatsiinyi zhurnal «Enerhozberezhennia. Enerhetyka. Enerhoaudyt». № 11(202), 2024. s.48–63.

Forsait ekonomiky Ukrainy: serednostrokovyi (2015–2020 roky) i dovhostrokovyi (2020–2030 roky) chasovi horyzonty /pid nauk. ker. M.Z.Zghurovskoho. Kyiv : NTUU «KPI», 2015. 136 s.

Kvitka S. A. Forsait yak tekhnolohiia proektuvannia maibutnoho: novitni mekhanizmy vzaiemodii publichnoi vlady, biznesu ta hromadianskoho suspilstva Aspekty publichnoho upravlinnia, 2016. № 8. S. 5–15.URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aplup_2016_8_3. (data zvernennia 19.11.2024)

Kukoba V., Tymoshenko O. Osnovni metody forsait-vizionerstva dlia rozvytku pidpryiemstva. Ekonomika ta suspilstvo. № 62, 2024. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-62-177

Reshetniak O. I. Vybir forsait-metodiv dlia obgruntuvannia napriamiv naukovoho rozvytku. DOI: https://doi.org/10.31521/modeconV18(2019)-25 https://modecon.mnau.edu.ua/choice-of-foresight-methods-to/

Fedulova L. I. Forsait:suchasna metodolohiia tekhnolohichnoho prohnozuvannia. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://eip.org.ua/docs/EP_08_4_124_uk.pdf

Poliakova O. Yu. Shlykova V. O. Metody prohnozuvannia tekhnolohichnoho rozvytku: perspektyvy dlia Ukrainy. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/22814

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-10