МІСЦЕ МАРКЕТ-ФОРСАЙТУ В ТЕОРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ІННОВАЦІЙНОГО МАРКЕТИНГУ

Автор(и)

  • К.С. Мехович Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2313-8890.2025.02.05

Ключові слова:

маркет, форсайт, технології, великі дані, штучний інтелект, прогнозування, технологічні передбачення

Анотація

Анотація. В статті запропоновано новий теоретичний  підхід щодо інтеграції теорії маркетингу з ефективними методами прогнозування та впровадження нової методології – маркет-форсайту. Це обумовлено тим, що непередбачені сценарії розвитку ринку негативно впливають  як на маркетингову стратегію підприємств, так і на ефективність їх виробничої діяльності. Маркет-форсайт – це методологія, яка надає можливість на основі попереджуючих сигналів щодо їх трансформації позбавитись ризиків марних інвестицій. Методологія маркет-форсайту дозволяє компаніям не тільки оцінювати поточний стан ринку, а й активно прогнозувати майбутні зміни, підготувавшись до них за допомогою стратегічних сценаріїв та інструментів прогнозування. Вона допомагає знаходити нові можливості, оцінювати ризики та адаптувати маркетингові стратегії до змінюваних умов ринку. Формування маркетингової стратегії на основі форсайту дозволяє компаніям готуватися до майбутніх змін, орієнтуючи свою діяльність на прогнози поведінки споживачів, зміни в технологіях та соціальних трендах. Це дає можливість компаніям не тільки адаптуватися до майбутнього, але й активно формувати його, займаючи лідируючі позиції на ринку завдяки інноваційним підходам і ефективному управлінню ризиками. Обґрунтовано інструментарій маркет-форсайту, який  включає в себе використання сучасних технологій, таких як Data Science та AI, для прогнозування ринкових змін, а також інструментів стратегічного планування, таких як технологічні карти розвитку. Ці інструменти дозволяють компаніям бути більш проактивними у прийнятті рішень, плануванні технологічних інновацій та аналізі конкурентного середовища, що в результаті забезпечує випереджаючі конкурентні переваги на ринку.

Посилання

Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho / Filip Kotler, Hermavan Kartadzhaia, Yivan Setiavan ; pereklad z anhliiskoho Klavdii Kunytskoi, Oleny Zamaievoi. Kyiv : Vydavnycha hrupa KM-BUKS, 2018. 208 s.

Kotler F. Marketynhovyi menedzhment : pidruchnyk / F. Kotler, K.L. Keller ta ukr. kolektyv spivatoriv. Kyiv : Khimdzhest, 2008. 720 s.

Balabanova L. V. Marketing pіdpriєmstva : navchalnii posіbnik dlya studentіv vishchikh navchalnikh zakladіv / L. V. Balabanova, V. V. Kholod, L. V. Balabanova. Kiїv : Tsentr uchbovoї lіteraturi, 2020. 611 s. (Bіblіoteka KPІ іm. Іgorya Sіkorskogo). URL: https://library.kre.dp.ua/Books/2-

Pysarenko T. V., Kvasha T. K. Dosvid provedennia stratehichnykh marketynhovykh doslidzhen z vykorystanniam metodolohii forsaitu v Ukraini.URL: https://www.google.com/search

Yemelianenko L. M. ZakharovaK.F. Forsait u publichnomu upravlinni yak instrument rehuliuvannia za umov ekonomichnoi nevyznachenosti. URL: /https://monograph.krok.edu.ua/index.php/books/catalog/download

Kuznietsova L. I. Forsait v Ukraini: problemy orhanizatsii v konteksti svitovoi praktyky / L. I. Kuznietsova, O. H. Bilotserkivets // Ekonomika i prohnozuvannia, 2021. № 1. S. 127–144. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/econprog_2021_1_8.

Forsait: sutnist tya metodolohiia prohnozuvannia. URL: http://oblik-i-finansy.lutsk-ntu.com.ua/index.php/ekonomichni-nauky-oblik-i-finan/article/view/50

Kravchenko T. A. Dotsilnist vykorystannia metodolohii forsaitu pry rozrobtsi Yedynoi kompleksnoi stratehii rozvytku silskoho hospodarstva ta silskykh terytorii na 2015–2020 rr. / T. A. Kravchenko // Aspekty publichnoho upravlinnia. 2015. № 4. S. 121–128. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aplup_2015_4_17.

Yemelianenko L. M., Zakharova K. F. Forsait u publichnomu upravlinni yak instrument rehuliuvannia za umov ekonomichnoi nevyznachenosti. URL: chrome-extension: //efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://monograph.krok.edu.ua/index.php/books/catalog/download/19/47/322?inline=1

Rybintsev V. O. Forsait yak tekhnolohiia realizatsii stratehii rozvytku ekonomiky / V. O. Rybintsev, I. O. Klopov // Intelekt XXI, 2017. № 3. S. 87–94. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/int_XXI_2017_3_14.

Paladchenko O. F. Suchasni pidkhody i metody provedennia prohnoznykh doslidzhen: sv itovyi dosvid i mozhlyvist yoho vykorystannia v Ukraini / O. F. Paladchenko, I. V. Molchanova // Nauka, tekhnolohii, innovatsii, 2018. № 2. S. 23–32. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/STI_2018_2_6.

Kvitka S. A. Forsait yak tekhnolohiia proektuvannia maibutnoho: novitni mekhanizmy vzaiemodii publichnoi vlady, biznesu ta hromadianskoho suspilstva / S. A. Kvitka // Aspekty publichnoho upravlinnia, 2016. № 8. S. 5–15. URL:: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aplup_2016_8_3.

Kubiv S. Ukraini potribna viziia maibutnoho z horyzontom do 2050 roku. URL : https://www.kmu.gov.ua/news/stepan-kubiv-ukrayinipotribna-viziya-majbutnogo-z-gorizontom-do-2050-roku.

Cuosa T. Practicing strategic foresight in government. The cases of Finland, Singapore and European Union. Singapore: S. Rajaratnam Studies, 2011. 116 p.

Gaviigan J. P., Scapolo F., Keenan M., Miles I. A Practical Guide to Regional Foresight. European Communities. 2001. 122 p. URL : http://foresight.jrc.ec.europa.eu/documents/eur2012 8en.pdf.

Martin B. Foresight in Science and Technology / B. Martin // Technology Analysis and Strategic Management. Vol. 7. № 2, 1995.

Miles I. The Many Faces of Foresight / L. Georghiou, J. Cassingea, I. Harper, M. Keenan // The Handbook of Technology of Foresight. Concepts and Practice, Prime Series on Research and Innovation Policy. Edward Elgar Publishing, Inc. Northhampton, 2008.

Dunda S. P., Kovtun O. S. Tekhnolohiia foorsait yak instrument stratehichnoho menedzhmentu. «Molodyi vchenyi». № 12 (52) hruden, 2017 r. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.

Yemelianenko L. M., Zakharova K. F. Forsait u publichnomu upravlinni yak instrument rehuliuvannia za umov ekonomichnoi nevyznachenosti.

European Commission, Unit RTD-K. Thinking, debating and shaping the future: Foresight for Europe: Final report prepared by a High Level Expert Group for the European Commission. European Commission. Bruxelles. 2002.

Derzhavna prohrama prohnozuvannia naukovo-tekhnolohichnoho rozvytku na 2008–2012 rr. Zatverdzhena postanovoiu KMU vid 11.09.2007 №1118. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1118-2007-п.

Forsait ekonomiky Ukrainy: serednostrokovyi (2015–2020 rr.) i dovhostrokovyi (2020 – 2030 rr.) chasovi horyzonty / nauk. kerivnyk proiektu akad. NAN Ukrainy M. Z. Zghurovskyi. Kyiv: NTUU «KPI», 2015. 136 s.

Forsait Ukraina. Chotyry stsenarii rozvytku Ukrainy / Pid red. S. Sharap, R. Krumm, S. Vais. Viden. 2018. 27 s.

Forsait – stratehichni marketynhovi doslidzhennia naukovotekhnolohichnoho rozvytku Ukrainy. URL: http://www.uintei.kiev.ua/foresight/ index.php.

The European Foresight Monitoring Network. Collection of EFMN Briefs. Part 1. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Com

The European Foresight Monitoring Network: collection of efmn briefs part 2. European Commission, European Union. URL:http://globaltrends.thedialogue.org/wpcontent/uploads/2014/10/TheEuopean-Foresight-MonitoringNetwork-Collection-of-EFNM-Briefs-PartTwo.pdf.

Reiestratsiia torhovelnykh marok u SShA. URL: HTTPS://WWW/MSP-patent.com.ua/trademark-registration-USA.HNTML.

Vsesvitnia orhanizatsiia intelektualnoi vlasnosti (VOIV). URL: https://geneva.mfa.gov.ua/posolstvo/2610-wipo

Yevropeiskyi platizhnyi order (European payment order) yak zasib transkordonnoho stiahnennia zaborhovanostei v Yevropeiskomu Soiuzi. URL: chrome-xtension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/ https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2023/04/101.pdf

What is predictive analytics? URL: https://online.hbs.edu/blog/post/predictive-analytics

Text Mining for Intelligent Information Processing and Analysis. URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/10441915

IdeaScale: Idea and innovation management software.URL: https://ideascale.com/

Backcasting – A framework for for strategic planning. URL:https://www.researchgate.net/publication/249060842_Backcasting_-_A_framework_for_for_strategic_planning

Wild Cards, Weak Signals and Organizational Improvisation/ URL:https://www.researchgate.net/publication/23694316_Wild_Cards_Weak_Signals_and_Organizational_Improvisation

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-16