ОПТИМІЗАЦІЇ КВАЗІСТАЦІОНАРНИХ РЕЖИМІВ РОБОТИ СИНХРОННИХ РЕАКТИВНИХ ДВИГУНІВ З ПОСТІЙНИМИ МАГНІТАМИ ДЛЯ ЕЛЕКТРОБУСУ

Автор(и)

  • О.Є. Хаустов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна
  • Б. Г. Любарський Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2313-8890.2025.03.02

Ключові слова:

тяговий привод, синхронний реактивний двигун, постійні магніти, електротранспорт, втрати двигуна

Анотація

Анотація. В роботі створено алгоритм визначення оптимальних параметрів керування тяговим синхронним реактивним двигуном з постійними магнітами на основі заданих умов живлення та частоти обертання. Проаналізовано залежності ККД приводу, ККД тягового двигуна, кута навантаження та коефіцієнта модуляції для їх оптимального поєднання. Ці залежності показують подібні тенденції для різних температур обмотки статора, що відображає послідовну робочу поведінку тягової системи. Визначено , що при частоті обертання вище 0,68 в.о. і крутному моменті вище 0,6 в.о. спостерігається зона обмеження струму, де ефективність падає до нуля як в режимі тяги, так і в режимі гальмування.

Посилання

Liubarskyi B., Iakunin D., Nikonov O., Liubarskyi D., Yeritsyan B. Optimizing geometric parameters for the rotor of a traction synchronous reluctance motor assisted by partitioned permanent magnets. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(8) (116), 2022. P. 38–44. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.254373

Liubarskyi B., Iakunin D., Nikonov O., Liubarskyi D., Vasenko V., Gasanov M. Procedure for selecting optimal geometric parameters of the rotor for a traction non-partitioned permanent magnet-assisted synchronous reluctance motor. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(8)(114), 2021. P.27–33. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.247208

https://nddkr.ukrintei.ua/view/rk/64efa50b45006b598299b36668c8239b

Stipetic S., Zarko D., Kovacic M. Optimised design of permanent magnet assisted synchronous reluctance motor series using combined analytical–finite element analysis based approach. IET Electric Power Applications, 10(5), 2016. P. 330–338.

Pyrhönen J., Haataja J. Energy efficiency in motor driven systems (pp. 101–110). Springer. Krause P. C., Wasynczuk O., Pekarek S. D. (2012). Electromechanical motion devices (2nd ed.). Wiley-IEEE, 2003.

Hendershot J. R. Electric machine design. University of Minnesota, 2012. URL: http://cusp.umn.edu/machine_design.php

Wu W., Zhu X., Quan L., Du Y., Xiang Z., Zhu X. Design and analysis of a hybrid permanent magnet assisted synchronous reluctance motor considering magnetic saliency and PM usage. IEEE Transactions on Applied Superconductivity, 28(3), 2018.

Rajabi R. Synchronous reluctance machine design [Master's thesis, Royal Institute of Technology], 2007/

Lipo T., Miller T., Vagati A., Boldea I., Malesani L., Fukao T. Synchronous reluctance drives. Proceedings of the IEEE Industry Applications Conference, Greenville, SC, USA, 1994.

Dehghani Ashkezari J., Khajeroshanaee H., Niasati M., Mojibian M. J. Optimum design and operation analysis of permanent magnet-assisted synchronous reluctance motor. Turkish Journal of Electrical Engineering & Computer Sciences, 25, 2017. P. 1894–1907.

Juergens J., Fricasse A., Marengo L., Gragger J., De Gennaro M., Ponick B. Innovative design of an air-cooled ferrite permanent magnet assisted synchronous reluctance machine for automotive traction application. IEEE, 2016. P. 803–810.

Trancho E., Ibarra E., Arias A., Kortabarria I., Jurgens J., Marengo L., Fricasse A., Gragger J. (n.d.). PM-assisted synchronous reluctance machine flux weakening control for EV and HEV applications. IEEE Transactions on Industrial Electronics, PP(99).

Mitsubishi Electric. (n.d.). General considerations for IGBT and IPM. URL: http://www.mitsubishielectric.com/semiconductors/files/manuals/powermos3_0.pdf

Goolak S., Liubarskyi B., Riabov I., Lukoševičius V., Keršys A., Kilikevičius S. Analysis of the efficiency of traction drive control systems of electric locomotives with asynchronous traction motors. Energies, 16(9), 2023. P. 3689. https://doi.org/10.3390/en16093689

Liubarskyi B. H. Teoretychni osnovy dlia vyboru ta otsinky perspektyvnykh system elektromekhanichnoho peretvorennia enerhii elektro-rukhomoho skladu [Doktorska dysertatsiia, Natsionalnyi tekhnichnyi universytet "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut"], 2014.

Petrenko O. M. Naukovi osnovy vyboru optymalnykh parametriv ta rezhymiv roboty system okholodzhennia asynkhronnykh tiahovykh dvohanyv elektrotransportu [Doktorska dysertatsiia, Natsionalnyi tekhnichnyi universytet "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut"], 2018.

Severyn V. P. Metody odnovimirnoho poshuku: navchalno-metodychnyi posibnyk za kursom «Metody optymizatsii». NTU "KhPI", 2012.

Severyn V. P. Metody bahatovymirnoi bezumovnoi minimizatsii: navchalnyi posibnyk z kursu «Metody optymizatsii». NTU "KhPI", 2013.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-05

Номер

Розділ

ЕНЕРГЕТИКА, ЕЛЕКТРОНІКА ТА ЕЛЕКТРОМЕХАНІКА