ПРАВО НА ІМІДЖ: ЯК САМОМЕНЕДЖМЕНТ ТА ЮРИДИЧНА ГРАМОТНІСТЬ ФОРМУЮТЬ ВІДПОВІДАЛЬНОГО PR-ФАХІВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2313-8890.2025.03.09Ключові слова:
PR-фахівець, самоменеджмент, юридична грамотність, імідж, професійна відповідальність, етичні стандарти, правові аспекти, зв’язки з громадськістюАнотація
Анотація. У статті розглянуто взаємозв’язок між самоменеджментом та юридичною обізнаністю PR-фахівця як ключовими чинниками формування професійної відповідальності та сталого іміджу в цифрову епоху. Проаналізовано сучасні правові вимоги до публічної комунікації, зокрема дотримання авторських прав, захист персональних даних, відповідальність за поширення фейкової інформації. Наголошено на важливості особистої правової культури як інструменту мінімізації репутаційних ризиків. Запропоновано практичні рекомендації щодо поєднання правової грамотності з ефективними стратегіями самоменеджменту у сфері зв’язків з громадськістю.
Метою статті є дослідження ролі самоменеджменту та юридичної грамотності у формуванні відповідального PR-фахівця в умовах сучасного інформаційного простору. Зокрема обґрунтовано значення правової обізнаності як інструменту мінімізації професійних та репутаційних ризиків, а також розкрити потенціал самоменеджменту для дотримання етичних стандартів у сфері публічної комунікації.
Для досягнення поставленої мети використано методи аналізу та синтезу, порівняльно-правовий метод, узагальнення та систематизації, логічний та діалектичний методи, контент-аналіз та системний підхід.
У ході дослідження встановлено, що ефективне поєднання самоменеджменту та юридичної грамотності є ключовим чинником формування відповідального PR-фахівця в умовах сучасної інформаційної екосистеми. Виявлено, що правова обізнаність значно знижує ризики порушення етичних норм, законодавчих вимог і, як наслідок, зменшує вірогідність репутаційних втрат для як особистості фахівця, так і організації, яку він представляє. Доведено, що самоменеджмент сприяє підвищенню рівня професійної дисципліни, стратегічного планування й оперативного реагування на кризові комунікаційні виклики. Уточнено, що на практиці найбільш вразливими залишаються сфери дотримання авторського права, маркування рекламного контенту та уникнення поширення недостовірної інформації.
Подальші дослідження можуть бути зосереджені на розробці інструментів оцінювання рівня юридичної підготовки PR-фахівців, вивченні впливу правової культури на довіру до брендів у цифровому середовищі, а також на аналізі ефективності освітніх програм з правового самоменеджменту у професійній підготовці комунікаційних спеціалістів. Перспективним є також вивчення порівняльного досвіду інших країн щодо врегулювання професійної відповідальності у сфері PR та впровадження стандартів цифрової етики в комунікаційну практику.
Посилання
Shumeyko O. M. (n.d.). Self-presentation and impression management in the context of forming a successful professional image of future lawyers. [online] DDUVS. Available at: https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/1815
Orlyk S., Stezhko Z. Public relations as a sphere of professional activity in Ukraine. [online] Academia.edu, 2023. Available at: https://www.academia.edu/94729576
Kyrychok A. P. The mentoring approach in the training of PR specialists. State and Regions. Series: Social Communications, №3(27), 2016. Р. 165–170. Available at: https://ela.kpi.ua/items/dacac366-1914-44f1-98cf-77da2ffcf9ad
Serova I. (n.d.). PR for legal business: Secrets of technologies. [online] Osvita.ua. Available at: https://osvita.ua/vnz/add-education/news/17444/
Verkhovna Rada of Ukraine. (2010). Law of Ukraine "On Personal Data Protection" № 2297-VI. [online] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2297-17#Text
Verkhovna Rada of Ukraine. (1993, with subsequent amendments). Law of Ukraine "On Copyright and Related Rights" № 2811-IX. [online] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text
Verkhovna Rada of Ukraine. (1996). Law of Ukraine "On Advertising" № 270/96-VR. [online] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text
Ryabovolyk T., Lypchanskyi V. (2025). Consumer developmental psychology: How public relations (PR) technologies shape buyer behaviour. Energy Saving. Power Engineering. Energy Audit, (2)205, 89–96. Retrieved from https://repository.kpi.kharkov.ua/items/97504cbb-9d85-41e3-8a6d-8e95d02e5334
Judicial Power of Ukraine. (2020). The Kherson City Court held two women responsible for spreading false rumours about COVID-19. [online] Available at: https://court.gov.ua/archive/930881/
Radio Svoboda. (2020). The police compiled an administrative protocol against a woman from Chernivtsi for spreading "false rumours" about COVID-19. [online] Available at: https://www.radiosvoboda.org/a/news-politsiya-adminprotokol-koronavirus/30472765.html
Media Sapiens. (2020). Four people were punished in Lviv region for spreading fake news about COVID-19. [online] Detector Media. Available at: https://ms.detector.media/manipulyatsii/post/24403/2020-03-27-na-lvivshchyni-za-poshyrennya-feykiv-pro-koronavirus-pokaraly-chotyrokh-lyudey/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [6 місяців] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).