ВИБІР ТИПУ КОМІРОК БАГАТОКОМПОНЕНТНОГО НАКОПИЧУВАЧА ЕНЕРГІЇ ДЛЯ ЕЛЕКТРОБУСУ, ЯКИЙ ЗАРЯДЖАЄТЬСЯ У ДЕПО

Автор(и)

  • О.Е. Хаустов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2313-8890.2025.09.04

Ключові слова:

тяговий привод, накопичувач енергії, електробус, тролейбус, оптимізація параметрів, цільова функція

Анотація

Анотація. В роботі розроблено методологію визначення оптимальних параметрів комбінованого накопичувача енергії для електробуса на основі вирішення задачі умовної мінімізації з урахуванням режиму руху, параметрів маршруту, та обмежень за вагою та розмірами при заряджанні накопичувача в депо.  Практичне значення роботи полягає у визначенні параметрів комбінованих накопичувачів енергії для електробуса на прикладі plug-in гібридної енергетичної установки. Аналіз результатів дослідження щодо вирішення задачі оптимізації довів, що при використанні систем заряджання в депо енергоємність є значущим показником для накопичувачів, проте потужність оптимальних систем накопичення енергії є надмірною та перевищує мінімальні вимоги у 2,05–3,29 рази, що можливо використати для покращення динамічних показників електробусу.

Посилання

Hnatov A., Argun Sch., Bykova Ye. Elektrobus na superkondensatorakh dlia miskykh perevezen. Vestnyk Kharkovskoho natsyonalnoho avtomobylno-dorozhnoho unyversyteta, 2016. (72), S. 29–34. https://europub.co.uk/articles/-A-164844

Vehicle Emission Standards. (2016). Retrieved September 3, 2018, from https://infrastructure.gov.au/vehicles/environment/emission/index.aspx

https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/43534/2/Кваліфікаційна%20робота.pdf

Babii M. V., Dolynnyi A. V., Kostiuk Ye. R. Postanovka osnovnykh zadach orhanizatsii perevezen troleibusnym transportom. Materialy VIII Mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii molodykh uchenykh ta studentiv «Aktualni zadachi suchasnykh tekhnolohii». Ternopil : TNTU, 2019. t. 1. S. 159–160.

KP «Elektroavtotrans». (n.d.). Ofitsiinyi sait. Retrieved from http://eat.if.ua/?fbclid=IwAR308-o5kDsvHE8agX_FjU3AsnbxZ-6Ty33olUUGCFrTp_O8CpomeuLjgXM

Tekhnichna kharakterystyka troleibusa BKM-321. (n.d.). Retrieved from https://www.wikidata.uk-ua.nina.az/АКСМ-321.html

Natsionalna komisiia, shcho zdiisniuie derzhavne rehuliuvannia u sferakh enerhetyky ta komunalnykh posluh. (2015, February 26). Pro vstanovlennia taryfiv na elektroenerhiiu, shcho vidpuskaietsia naselenniu (Postanova NKREKP №220).

Soroka K. O., Lychov D. O. Pidvyshchennia efektyvnosti ekspluatatsii zasobiv elektrotransportu za rakhunok keruvannia i optymizatsii shvydkisnykh rezhymiv rukhu. Visnyk NTU «KhPI», 2017. 27(1249), S. 289–293.

Daleka V. Kh., Pushkov P. M., Andriichenko V. P., Minieieva Yu. V. Osnovy elektrychnoi tiahy: navchalnyi posibnyk. Kharkiv : KhNAMH, 2012

Soroka K. O., Lychov D. O. Zmistovna model ta rivniannia rukhu elektrychnoho transportu. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu, 2015. 3[57], S. 97–106.

Kondratieva L. Yu., Riabov Ye. S. Poperednii analiz variantiv pobudovy bortovoi systemy nakopychennia enerhii elektrovozu. Teoretychni ta praktychni doslidzhennia molodykh vchenykh: materialy XVI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii mahistrantiv ta aspirantiv. Kharkiv: NTU «KhPI», 2022. S. 421.

Kondratieva L., Overianova L., Tkachenko V., Riabov I., Demydov O. Simulation of the operation of the on-board energy storage in the tractional system of a quarry locomotive. Transport Systems and Technologies, 2024. (43). S. 136–148. https://doi.org/10.32703/2617-9059-2024-43-11

Goolak S., Kondratieva L., Riabov I., Keršys A., Makaras R. Research and optimization of hybrid on-board energy storage system of an electric locomotive for quarry rail transport. Energies, 2023. 16(7), 3293.

Yinlong Energy. (n.d.). Yinlong battery. Retrieved from https://www.yinlong.energy/yinlong-battery#footer

Enerprof. (n.d.). Enerpower 26650 LiFePO4 3.2V 3000mAh 10C. Retrieved from https://enerprof.de/en/lifepo4-batteries/lifepo4-battery-cells/lifepo4-battery-cells-26650/36/enerpower-26650-lifepo4-3.2v-3000mah-10c

Maxwell Technologies. (2021). New 2.7V 3000F Cell Datasheet. Retrieved from https://maxwell.com/wp-content/uploads/2021/09/3003279.2_Final-DS_New-2.7V-3000F-Cell_20210406.pdf

Khaustov O., Liubarskyi B. Zahalni pidkhody do stvorennia teplovykh modelei tiahovykh dvyhuniv elektrotransportu. Enerhozberezhennia. Enerhetyka. Enerhoaudyt, 2024. 8(198), S. 10–18.

Nikulina O. M., Severyn V. P., Kotsiuba N. V. Rozrobka informatsiinoi tekhnolohii optymizatsii upravlinnia skladnymy dynamichnymy systemamy. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Seriia: Systemnyi analiz, upravlinnia ta informatsiini tekhnolohii. Kharkiv : NTU «KhPI», 2020. (2[4]), 63–69. ISSN 2079-0023. https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/50285

Severyn V. P., Nikulina O. M. Metody ta alhorytmy bahatovymirnoi bezumovnoi optymizatsii: navch. posib. Kharkiv : NTU «KhPI», 2023. https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/67856

Nikulina O. M., Severyn V. P. Chyselni metody modeliuvannia ta optymizatsii upravlinnia dynamichnymy systemamy: navch. posibnyk. Kharkiv : NTU «KhPI», 2024. https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/73689

Liubarskyi B., Iakunin D., Nikonov O., Liubarskyi D., Yeritsyan B. Optimizing geometric parameters for the rotor of a traction synchronous reluctance motor assisted by partitioned permanent magnets. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2022. 2(8[116]), S. 38–44. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.254373

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-18

Номер

Розділ

ЕНЕРГЕТИКА, ЕЛЕКТРОНІКА ТА ЕЛЕКТРОМЕХАНІКА